Elcoline auttaa pitämään riihimäkeläiset lämpiminä
Riihimäen Kaukolämpö Oy tuottaa kaukolämpöä 20 000 riihimäkeläiselle. Vuodesta 2021 Elcoline on ollut mukana pitämässä huolta, ettei riihimäkeläisiä palele kaukolämpölaitoksen vika- tai häiriötilanteissakaan.

Riihimäen Kaukolämpö lämmittää noin 20 000 riihimäkeläisen kodit. Elcoline pitää huolta siitä, että lämpöä riittää tasaisesti ja varmistaa sen, että asiakkaalla on riittävästi resursseja erilaisina ruuhkahuippuinakin esimerkiksi huoltojen yhteydessä. Kuva: Elcoline
Elcoline vastaa Riihimäen Kaukolämmön O&M-toiminnoista eli käyttö- ja kunnossapidosta. Sen tehtävänä on huolehtia, että kaukolämpölaitokset toimivat moitteetta, huollot tehdään suunnitellusti ja vikatilanteissa reagoidaan nopeasti.
”Meidän operatiivisen toimintamme kannalta käyttö- ja kunnossapito on tietysti todella tärkeää – nopeasti se näkyy kuluttaja-asiakkaillemme, jos lämpöä ei tule”, toteaa Riihimäen Kaukolämmön toimitusjohtaja Antti Eskola.
Riihimäen Kaukolämpö on ollut Elcolinen asiakas vuodesta 2021 saakka, jolloin käyttö- ja kunnossapito siirtyi Elcolinen vastuulle yrityskaupan myötä. Sen jälkeen hommat on kilpailutettu kahteen otteeseen, mutta joka kerralla Elcoline on osoittautunut parhaaksi kumppaniksi.
”Meillä on ollut aina ulkopuolinen yhteystyökumppani vastaamassa käyttö- ja kunnossapidosta. Ulkoinen kumppani takaa meille resurssien joustavuuden – meidän ei tarvitse mitoittaa omaa väkeä esimerkiksi isojen huoltojen mukaan vaan saadaan resursseja sopivasti silloin, kun tarvitaan”, Eskola kertoo.
45 vuotta kokemusta tontilla
Elcolinen tiimissä työskentelee päätoimisesti 1 + 4 henkeä, eli yksi työnjohtaja ja neljä kaukolömpöasentajaa. Poikkeuksellista tiimissä on se, että yksi asentajista, Asko Kulmala, on työskennellyt Riihimäen Kaukolämmön tuotantoalueella yli 45 vuotta.
”Hänen työpaikkansa ei ole vaihtunut, vaikka työnantajan logo haalarissa on muuttunut. Voi sanoa, että Asko tuntee Riihimäen kaukolämmön kuin omat taskunsa, mikä tuo tietysti melkoisesti kokemusta ja osaamista asiakkaalle”, kertoo Elcoline Power Oy:n aluejohtaja Mikko Patjas.
Viiden hengen tiimin ansiosta Riihimäen Kaukolämpö pystyy keskittymään ydinliiketoimintaansa ja mitoittamaan omat resurssinsa fiksusti, Esimerkiksi isompien häiriöiden ja investointien vaatiessa elcolinelaisista saadaan tarvittavaa lisätyövoimaa. Tiimi on paikalla niin sanotusti virka-aikaan maanantaista perjantaihin. Iltaisin ja viikonloppuisin on päivystys, jolloin paikalle saavutaan tarvittaessa 30 minuutin vasteajalla.
”Meille on tärkeää, että työn ja yhteistyön laatu ovat kunnossa. Kaikki ovat viikkopalaverien ja kunnossapitojärjestelmän ansiosta tietoisia siitä, missä mennään. Se kertoo sitoutumisesta”, Eskola kiteyttää.

Tiimillä on apunaan kaksi pakettiautoa ja uutena yksi sähköauto. Valtaosa töistä tehdään kaupunkiolosuhteissa, joten ympäristöystävällinen ja hiljainen sähköauto on näppärä kulkuväline. Kuva:Elcoline
Mitä Elcoline tekee:
- Viikkotarkastukset
- Kuukausitarkastukset
- Vuosihuollot
- Vika- ja häiriökorjaukset
- Säiliöiden mittaukset
- Mittareiden vaihdot
- Kaivohuollot
- Ennakoiva kunnossapito
- Raportointi
- Näytteenotto
- Verkostosuunnittelu
- Kaukolämpöverkon ylläpito
- Yhteistoiminta eri sidosryhmien välillä
- Sähkönkäytön- ja painelaitteidenkäytönjohto