Tutustu Meri-Markkuun, Elcoline Marinen liiketoimintajohtajaan
11.05.2021Elcoline Marine -liiketoimintayksikön ja meriteollisuuden osaamiskeskuksen vetäjänä toimii kokenut Markku Salonen. Hän on koulutukseltaan sähköinsinööri. Markku on ollut vetämässä yksikköä siitä asti, kun silloinen Masa Yards ja ABB perustivat yhteisyrityksen, johon siirtyi Masan koko sähkövarusteluosasto vuonna 1997, ja josta myöhemmin YIT- ja Caverion -vaiheiden jälkeen muotoutui Elcoline Marine.
Elcoline Marine on jäsenenä Meriteollisuus ry:ssä, jossa Markku on toiminut aktiivisessa roolissa. Hän on ollut koulutustoimikunnan johdossa luomassa esimerkiksi projektipäälliköiden koulutusohjelmaa.
Markulla meri on yhteinen nimittäjä sekä työlle että harrastukselle. Intohimoisena veneilijänä, sukeltajana ja luontoihmisenä hän tuntee meren pintaa syvemmältä.
Olimme mukana perustamassa sukellusseuraa, jossa vanhemmat ja lapset voivat harrastaa yhdessä. Olemme poikani kanssa edelleen mukana seuran toiminnassa. Vesirajan alapuolella on myös Elcoline Marinen erikoisosaaminen, sillä teemme sähköasennuksia risteilijöiden kolmannen kannen alapuolella. Toistaiseksi emme ole lähteneen kilpailemaan ”hotellikerrosten” sähköprojekteista.
Olen luontoihminen henkeen ja vereen ja kuvaaminen on yksi suurista intohimoistani luonnossa liikkuessani. Merellä luonto on vahvimmillaan ja ihmisen on hyvä ymmärtää luonnonvoimien merkitys ja puhtaan ympäristön arvo.
Turvallisuus ja ympäristöystävällisyys ohjaavat meriteollisuuden toimintaa
Suomalaiset ovat aina olleet innovatiivisia laivanrakennuksen toimialalla. Monet suomalaiset innovaatiot kohdistuvat turvallisuuteen ja ympäristöön.
Laivojen katalysaattorit, rikkipesurit ja suljetut järjestelmät, koneiden, voimansiirron ja potkurijärjestelmien parempi polttoainetehokkuus ja hyvä hyötysuhde, uudet polttoaineet, kuten LGN pienentävät päästöjä ja käyttökustannuksia. Tässä kehityksessä on hienoa olla mukana.
Turvallisuus ensin
Risteilyasiakkaiden, laivan henkilöstön ja ympäristön turvallisuus on aina tärkeänä mielessä, sillä olemme mukana toteuttamassa turvallisuuden kannalta keskeisiä laivan järjestelmiä, kuten sähköistyksiä pelastusjärjestelmiin. Konehuoneessa ja ohjausjärjestelmissä, ilmastoinnissa… kaikessa turvallisuus tulee aina ensin! painottaa Markku.
Telakalla työskennellessä turvallisuus on erityisen tärkeää. Tiimissämme ihmiset ovat olleet pitkään telakalla. He osaavat liikkua, varoa ja käyttää suojaimia ammattilaisten tavoin.
Muista katsoa alaspäin
Erityispiirteenä telakalla työskentelyssä on, että on aina katsottava myös alaspäin, minne astuu, sillä laivan kansirakenteissa on monenlaisia aukkoja eri vaiheissa.
Tähtihetki urallasi?
Olemme olleet toteuttamassa maailman suurimmat risteilijät, korkealaatuista ylellisyyttä uusimmista teknologisista innovaatioista. Vaikea nostaa yhtä erillistä asiaa. Mieleen on jäänyt Color Fantasy -luokan risteilijöiden pohjoismainen tyylikkyys ja tämän norjalaisten varustamon henkilöstön sympaattisuus.
Millaista oli liittyä Elcoline Groupin osaksi?
Aluksi oli leikkisästi sanottuna kauhun hetkiä, kuten aina kun tutusta ja totutusta siirrytään uuteen. Innostuminen ja luottamus uuteen löytyi kuitenkin nopeasti, olihan minulla ja yksikölläni ollut jo useita eri logoja työvaatteissa ja kypärissä tätä ennenkin.
Kehittyvässä kasvuyrityksessä Elcolinessa on paljon kiinnostavia kehityshankkeita, joissa olen innolla mukana. Katson, että minulla ja meillä on paljon annettavaa sekä kokemuksen että erikoisosaamisen kautta. Toimintatapa elcolinelaisten kesken on joustavaa ja ammattimaista. Olemme meriteollisuusyksikössä hyvin kiitollisia ja iloisia siitä, että yksikkömme on otettu hienolla tavalla mukaan Elcolinen kasvavaan joukkoon, päättää Markku tämän haastattelun.
Lue lisäksi juttu Elcolinen meriteollisuuden osaamiskeskuksen erityisosaamisesta.
Elcolinelle avautui rannaton markkina marine-liiketoiminnan hankkimisen myötä
Caverion-yrityskaupan myötä Elcoline sai meriteollisuuden osaamiskeskuksen vahvistamaan monipuolista eri teollisuudenalojen erikoisosaamista ja kansainvälistämään liiketoimintaa…
Klikkaa tästä lukeaksesi koko juttu.