Mikael Strömberg, Surfactor: Kunnossapidon lisäksi olemme saaneet Elcolinelta näkemystä ja vinkkejä turvallisuusasioissa
Elcolinen ja Surfactorin yhteistyön juuret ovat syvällä. Sama henkilökunta on työskennellyt Surfactorilla kunnossapidosta huolehtien jo parinkymmenen vuoden ajan. Surfactorin toimitusjohtaja Mikael Strömberg kertoo, että Elcoline on luotettava kumppani, joka tarjoaa apua ja näkemystä, kun niitä tarvitaan. Lisäarvoa kunnossapidon palveluun tuottavat hänen mukaansa Siemens-logiikkaosaaminen, säännölliset palaverit sekä lisätöiden ja projektien onnistuneet läpiviennit.
Surfactor on Kiteellä toimiva kansainvälinen yritys, joka kehittää ja valmistaa erilaisia pinnoitteita vaneriteollisuudelle.
Kunnossapidon ulkoistaminen antaa tilaa keskittyä omaan tekemiseen
Elcoline hoitaa Surfactorin tehtaan kunnossapidon, ennakkohuollon, muutostyöt ja pikakorjaukset. Kunnossapidon henkilökuntaa on paikalla päivittäin ja resursseja lisätään tarpeen mukaan, esimerkiksi isojen tehdasseisokkien aikana kahdesti vuodessa. Lisäksi sovitaan erikseen lyhytaikaisista projekteista, jotka liittyvät muun muassa prosessien ja turvallisuuden kehittämiseen ja investointeihin.
Strömbergin mukaan arvokkainta yhteistyössä on kunnossapidon kokonaisvastuun luottaminen sellaisen tahon käsiin, joka taitaa alan hyvin.
– Olemme pieni organisaatio, ja keskitymme tehokkaaseen tuotantoon, tuotekehitykseen ja myyntiin. Voimme luottaa siihen, että Elcoline hoitaa tehtaan kunnossapidon, jolloin me saamme keskittyä oman liiketoimintamme kehittämiseen. Kunnossapito on Elcolinen avainalueita, Strömberg sanoo.
Elcolinelta vinkkejä työturvallisuuteen ja resursseja vianmääritykseen
Surfactorilla on ollut Venäjän hyökkäyssodan vuoksi sopeuttamistarpeita niin tuotannossa kuin kunnossapidossa. Strömberg kertoo, että neuvottelemalla on kuitenkin päästy hyvin sopimukseen Elcolinen kanssa.
– Saamme hyvin apua ja asiakaspalvelua Elcolinelta sekä tehdasorganisaatiolta että ylemmiltä tahoilta. Olemme saaneet tukea ja näkemyksiä kunnossapidon lisäksi myös turvallisuuspuolella. Jaamme tietoa molempiin suuntiin, Strömberg kertoo.
– Hyvä asiakaspalvelun toiminto heillä on myös kvartaalipalaverien pito. Niissä vaihdetaan tilastoja, tietoa ja palautetta, hän jatkaa.
Strömberg näkee lisäarvoa myös Siemens-ohjelmiston osaamisella.
– Tämän kanssa tehtiin pitkään töitä, mutta saimme Varkaudesta hyvän resurssin tähän. Automaation kehitys ja Siemens-logiikan ymmärtäminen ovat meille tärkeitä ja on hyvä, että tämä onnistui Elcolinen kanssa, hän sanoo.
Strömberg suosittelee Elcolinen kunnossapitopalvelua teollisille toimijoille, jotka ovat luotettavan kumppanin tarpeessa.
– Projektit täydentävät Elcolinen kunnossapitopalvelua. Paikallisen työnjohtajan kanssa hoituvat niin projektit kuin päivittäiset haasteetkin, Strömberg kiittelee.
Kuva: Surfactor