Vesa-Pekka Heikkinen aloittaa Elcoline Groupin palveluliiketoiminnan johdossa ja johtoryhmässä

20.08.2021
Yleinen
Vesa-Pekka Heikkinen, Vice President, Service Business

Vesa-Pekka Heikkinen (49) aloittaa Elcoline Group Oy:n palveluliiketoiminnan johtajana ja uuden johtoryhmän avainroolissa 16.8.2021 alkaen.

Vesa-Pekka Heikkinen käyntikortti

Hyvää tuulta Elcolinelle ja sen asiakkaille

Vesa-Pekka Heikkinen on hyväntuulinen mies – palveluliiketoiminnan kokenut ammattilainen astuu teollisuuden kunnossapitoyritys Elcoline Group Oy:n palvelukseen Moventas Gears Oy:stä, jossa hänen viimeisimpänä tehtävänään oli toimia myynnin prosessien sekä liiketoiminnan kehitystehtävissä.

Elcoline-kasvustrategian toteuttamiseen merkittävää osaamista

”Elcolinen uusi organisaatio ja johtamismalli on rakennettu kasvattamaan palveluliiketoimintaa. Nyt johtoon saatiin teollisuuden palveluiden ja myyntijohdon huippuammattilainen. Palveluliiketoiminnan johtaminen on uusi tehtävä ja tärkeä osa Elcolinen kasvustrategian kiihdytysvaiheen toteuttamista. En voisi olla enempää innoissani – upeaa saada Vesa-Pekka meille palveluliiketoiminnan VP:ksi.”

Elcoline Group Oy:n CEO Leif Backman

Millaista on mielestäsi hyvä johtaminen?

”Asiakaspalvelu ja koko asiakaskokemuksen kehittäminen tapahtuu aina yhdessä ihmisten kanssa – erityisesti palveluliiketoiminnassa”, aloittaa Vesa-Pekka Heikkinen.

Minulla liiketoiminnan johtaminen on aina perustunut hyvään asiakaspalveluun ja henkilöstöjohtamiseen. Kun tämä kokonaisuus toimii, voidaan varmistaa liiketoiminnan saumaton jatkuvuus, joka on tällä alalla asiakkaille tärkeintä lisäarvoa.

Tämä edellyttää meiltä 1) yhteistä ymmärrystä organisaatiomme tavoitteista, strategiasta ja pelisäännöistä, 2) hyvää ymmärrystä asiakkaidemme tarpeista, sekä 3) hyvää avointa keskustelua ja henkilöjohtamista läpi organisaation.”

Miksi Elcoline?

”Elcoline on hyvässä kasvun ja kehityksen vaiheessa oleva yritys, joka sopii liiketoiminnan ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisestä pitävälle henkilölle. Kasvuyrityksessä on tarvetta kehittää toimintoja, jotta voimme toimia myös tulevaisuudessa mahdollisimman kustannustehokkaasti ja joustavasti. Nyt kun olen jo tutustunut osaan yrityksen avainhenkilöitä, minuun on tehnyt vaikutuksen keskusteluiden avoimuus ja toiminnan määrätietoisuus. Yritys näyttää toimivan hyvin läpinäkyvästi ja asiakkaita pidetään kaiken toiminnan keskiössä. On ollut ilo havaita, että joukkue toimii yhtenäisesti, organisaatiolla on halu kehittyä ja kasvaa, ja onhan kilpailuhenki kasvufirmassa kohdallaan.

Edellisessä työssäni olin viimeisten vuosien aikana siirtynyt hieman sivuun asiakasrajapinnasta kehittämään master datan hallintaa prosessien ja strategisten tavoitteiden tueksi, sekä hallinnoimaan myynnin prosesseja ja hinnoittelua. Uudessa tehtävässä pääsen palaamaan takaisin vahvasti asiakasrajapintaan, unohtamatta kuitenkaan prosessien ja datan hallinnan kehittämistä.

Kansainvälistäminen on Elcolinen seuraava vaihe. Se tulee tapahtumaan kansainvälisten asiakkaiden tarpeiden ja verkostojen myötä. On hienoa päästä tekemään töitä siihen liittyen niin strategian määrittelemisessä kuin käytännön toteuttamisessa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Kasvussa ja uusien markkinoiden sekä asiakkuuksien avaamisessa on aina hienoa olla mukana.”

Intohimona kehittäminen ja uuden oppiminen

”Minulla on aina ollut intohimona kehittää palveluita sekä ansaintamalleja liiketoiminnan ja asiakaspalvelun parantamiseksi. Vahva osa tätä kehittämistä on ollut myös tuki organisaation osaamisen kehittämiseen oman osaamiseni kehittämisen rinnalla.

Olen toiminut teollisuuden sekä uusiutuvan energian palveluliiketoimintojen parissa yli 20 vuotta eri tehtävissä palvellen niin kotimaisia kuin ulkomaisia koneenrakentajia sekä loppukäyttäjiä. Yhteistä kaikille palveluiden toimittajien osalta ovat korkeat turvallisuusvaatimukset ja lupausten pitämisen tärkeys. Toimitetaan sitä mitä on luvattu mahdollisimman tarkasti ja tehokkaasti niin projekteissa, kunnossapitosopimuksissa kuin yksittäisissä palvelutoimituksissakin. Seuraavat kuukaudet tulen tutustumaan Elcolinen henkilöstön ohella erityisesti asiakkaisiin ja heille tuotettaviin palveluihin eri toimipisteissä ympäri Suomea.”

Tukikohtana Oulu

Elcoline on kasvanut määrätietoisesti kattamaan Suomen tärkeimpiä teollisuuskeskittymiä. Vuoden 2020 Caverion-liiketoimintakaupan osana Elcolinen palveluntarjonta on laajentunut Oulun palvelukeskuksesta kattamaan Pohjois-Suomen alueellista kemianteollisuuden kunnossapito-osaamista. Siksi Oulun alueellinen palvelukeskus on luontainen asemapaikka uudelle palveluliiketoiminnan johtajalle. Elcolinella on vahva asema Pohjois-Suomessa Oulun ja Raahen palvelukeskusten sekä Kittilän ja Sotkamon asiakaskeskusten myötä.

Tehtävä on kuitenkin sekä valtakunnallinen että kansainvälinen, sillä kasvuyhtiö Elcoline ei ole asettanut maantieteellisiä rajoja toiminnalleen. Asiakastarpeet, erikoisosaaminen, kasvustrategia ja kilpailukyky ratkaisevat laajenemissuunnat, joten Vesa-Pekan kansainvälisen huoltoliiketoiminnan kokemukselle on jatkossa kysyntää. Vesa-Pekka Heikkisen tavoittaa puhelimitse numerosta 045 78813176 ja sähköpostitse osoitteesta vesa-pekka.heikkinen@elcoline.fi

 

Lisätietoa antavat:

Vesa-Pekka Heikkinen
Vice President, Service Business
Elcoline Group Oy

Leif Backman
CEO
Elcoline Group Oy

 

Jutun henkilökuva: Noora Slotte / Studio P.S.V.