Kustannustehokkuus vaikuttavana tekijänä yhteistyökumppanin valinnassa

16.04.2018

Henry Laitinen, St1:

”Elcoline tarjosi uskottavasti ja kustannustehokkaasti sekä sähköisen että mekaanisen kunnossapidon”

Heinäkuussa 2016 Elcoline Plant Service Oy ja GE Power Service (entinen Alstom Finland Oy) tekivät liiketoimintakaupan, jossa GE Powerin mekaanisen kunnossapitoyksikön työntekijät siirtyivät Elcolinen palvelukseen. Elcolinen tavoitteena oli kaupan myötä kasvattaa liiketoimintaansa sekä laajentaa palvelutarjontaansa. Yksi uusista, monipuolisemman palvelukokonaisuuden ostaneista asiakkaista on St1.

Liiketoimintakauppa vei Elcolinen askeleen lähemmäs pidemmän aikavälin isoa tavoitetta toimia kokonaisvaltaisen kunnossapitopalvelun tarjoajana.

– Voimme nyt tarjota vanhoille ja uusille asiakkaille monipuolisempaa palvelua, jossa muun muassa sähkötyöt ja mekaanisen kunnossapidon saa samalta luukulta. Vaikka Elcoline Plant Service Oy toimii omana yksikkönä, asiakkaan on helppo ostaa eri yksiköiden palveluita samalta yritykseltä, kertoo tulosyksikön päällikkö Teemu Pohto.

Kumppanin valintaan vaikutti kustannustehokkuus

Elcolinen ja St1:n huhtikuussa 2017 alkaneeseen yhteistyöhön sisältyy St1:n Kajaanin tehtaan mekaaninen sekä sähköinen kunnossapito, sekä yksittäisiä projekteja, kuten laiteasennuksia. Lisäksi sopimukseen kuuluu jatkuva ympärivuotinen päivystys, joka lisää tehtaan toimintavarmuutta. St1:n kunnossapitoinsinööri Henry Laitinen kertoo, että yhteisökumppanin valintaan vaikutti se, että Elcoline oli St1:lle jo jossain määrin tuttu aiemmista projekteista.

– Elcoline oli yksi harvoista palveluntarjoajista, joka pystyi uskottavasti ja kustannustehokkaasti tarjoamaan sekä sähköisen että mekaanisen kunnossapidon. Meillä on St1:llä oma kunnossapitojärjestelmä, mutta kannattavuuden vuoksi päädyimme ulkoistamaan työvoiman. Tehtaallamme toimii kunnossapidosta vastaavia päämestareita, jotka työskentelevät yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa, Laitinen kuvailee.

Yhteinen kehittäminen on elintärkeää

Kajaanin tehtaan tuotanto on vielä alkutaipaleella, joten yhteistä kehittämistä tarvitaan. Joitain haasteita on ollut, mutta Laitisen mielestä kokonaiskuva yhteistyöstä on positiivinen. Haasteita pyritään ratkomaan yhteisissä palavereissa, joissa on paikalla molempien yritysten mekaanisen puolen ja sähköpuolen vetäjät, St1:n päämestarit ja Elcolinen asiakkuusvastaava.

– Kunnossapidon kehittäminen ja haasteista oppiminen on meille elintärkeää. Meille on mahdollisesti tulossa alueelle isompia tehtaita, joissa kohtaamme varmasti samanlaisia tilanteita. Emme halua siinä vaiheessa kehittää kaikkea tyhjästä, Laitinen kommentoi.

Myös Pohto pitää Elcolinen vahvuutena halua kehittää toimintoja ja olla askeleen edellä kilpailijoita. Kun taustalla ei ole jäykkää organisaatiorakennetta, on asiakkaan tarpeisiin mukautuminen helpompaa.

– Meillä on paljon osaajia ja panostamme henkilöstön kehittämiseen. Uusissa asiakkuuksia töistä vastaa aluksi tietty ydinporukka, muta arvoihimme ja tavoitteisiimme kuuluu pitkässä juoksussa paikallistaa työvoima ja palkata uusia työntekijöitä. Esimerkiksi Kajaanin seudulla olemme työllistäneet tämän projektin puitteissa 10-20 paikallista työntekijää, kertoo Pohto.